Výňatek z knihy "Buďte čím skutečně jste", kde odpovídajícím je Šri Ramana Maháriši, str. 75, v překladu Jany Vilímovské (editoval David Godman) - s laskavým svolením serveru www.advaita.cz, kde tuto hodnotnou knihu naleznete celou zdarma ke stažení v elektronické podobě.
T I C H O A S AT- S A N G A
Ačkoli Šrí Ramana rád verbálně předával své učení každému, kdo ho o to
požádal, často poukazoval na to, že „tiché učení“ je přímější a účinnější.
Tato „tichá učení“ spočívala v duchovní síle, která se zdála vyzařovat z jeho
těla, v síle tak mocné, že ji považoval za nejpřímější a nejdůležitější aspekt
svého učení. Místo aby dával slovní návody na kontrolu mysli, vyzařoval
bez úsilí tichou sílu, která automaticky zklidňovala mysl každého, kdo byl
v jeho přítomnosti. Lidé, kteří byli na tuto sílu naladěni, říkají, že ji pociťovali
jako stav vnitřního míru a pohody; u některých pokročilých oddaných
dokonce uspíšila přímou zkušenost Já.
Tato metoda výuky má v Indii dlouhou tradici a jejím nejslavnějším
představitelem byl Dakšinamurti, který byl manifestací Šivy a který silou
svého mlčení přivedl ke zkušenosti Já čtyři učené mudrce. Šrí Ramana
mluvil o Dakšinamurtim často a s velkým uznáním a jeho jméno se objevuje
v mnoha rozhovorech této kapitoly.
Tento tok síly od Gurua může přijímat každý, jehož pozornost je soustředěna
na Já nebo na podobu Gurua; vzdálenost není na překážku účinnosti.
Tato pozornost se často nazývá sat-sanga, což doslova znamená
„sdružení se s bytím“. Šrí Ramana tuto praxi z celého srdce doporučoval
a často říkal, že je to nejúčinnější cesta k dosažení přímé zkušenosti Já.
Tradičně to znamená být ve fyzické přítomnosti toho, kdo realizoval Já, ale
Šrí Ramana tomu přikládal širší význam. Říkal, že nejdůležitějším prvkem
sat-sanga je mentální spojení s Guruem; sat-sanga nastává nejen v jeho
přítomnosti, ale kdykoli a kdekoli, tehdy, když na něj člověk myslí.
1998-2024
26 let s Vámi!
webové stránky: 224 011-20
(zde právě jste: astro-aura.webnode.cz)
(astro-aura.cz)