"Afirmace" na rok 2018 jsou věnovány
citátům z knihy od Aldemy Vay
"TAJEMSTVÍ KOSMU
duch - síla - hmota",
jejíž obsah může být lidstvu užitečný
patrně ještě po celá dlouhá tisíciletí
a dost možná, že ještě i mnohem později.
5.11.- 11.11. - 45. týden 2018
"I když člověk Boha popírá,
On zůstává stále s ním.
To, co mu lidé zazlívají a vytýkají,
vyplývá z lidské neznalosti
prazákonů ducha, síly a hmoty.
Pýcha zatemnila moudrost a inteligenci
padlých duchovních bytostí
a přivedla je k materiálnímu hrubému ztělesnění,
z něhož je pouze pokora
a poznání Boha opět vyprostí."
-------------------------------------
Otázka Hledajícího.:
"Co je skutečnost?"
Odpověď Šrí Ramany Mahárišiho.:
"Skutečnost musí být vždy skutečná.
Nemá tvar ani jméno.
To, co je jejich podkladem, je skutečnost.
Je základem ohraničení, jsouc sama bez hranic.
Není vázána.
Je základem neskutečnosti, jsouc sama skutečná.
Skutečnost je to, co je.
Je jaká je.
Překračuje řeč.
Je mimo výrazy „existence, neexistence“ atd.
Jenom skutečnost, která je pouze vědomím,
jež zbývá když je zničena nevědomost
spolu s poznáváním předmětů, je Já (átma).
V tomto Brahma swarupa (skutečný tvar Brahman),
jenž oplývá uvědoměním Já,
neexistuje ani nejmenší nevědomost.
Skutečnost jež plně září bez utrpení a bez těla,
nejenom když je svět poznán,
ale i když poznán není,
je vaším skutečným tvarem (nija-swarupa).
Vyzařování vědomí-blaha ve formě jediného vědomí,
jež září stejně uvnitř i vně,
je svrchovaná, blahaplná prvotní zkušenost.
Její formou je ticho
a džňáninové ji prohlašují za konečný,
nezrušitelný stav pravého poznání (džňána)."
P O VA H A J Á
Podstata učení Šrí Ramany je vyjádřena jeho častým tvrzením,
že existuje jediná vnitřní skutečnost, přímo zažívaná každým,
která je současně zdrojem, substancí a skutečnou podstatou všeho,
co existuje. Dával jí nespočet různých jmen, z nichž každé označovalo
jiný aspekt téže nedělitelné skutečnosti. Následující klasifikace
zahrnuje všechna jeho známější synonyma a vysvětluje významy
různých použitých termínů.
Já
Tento termín je používán nejčastěji. Definoval jej tím, že řekl, že skutečné
Já nebo skutečné „Já“ není zjevnou zkušeností zkušeností individuality, ale
neosobním všezahrnujícím vědomím. Nesmí být zaměňováno s individuálním
já, o kterém řekl, že v podstatě neexistuje, protože je výtvorem mysli, jež brání
pravdivé zkušenosti skutečného Já. Zastával názor, že skutečné Já je vždy přítomno
a vždy zakoušeno, ale zdůrazňoval, že člověk si ho, takového jaké je, uvědoměle
vědom,jen když ustanou sebeomezující tendence mysli. Trvalé a nepřetržité
uvědomování si Já je známo jako Seberealizace.
2) Sat-Čit-Ánanda
je sánskrtský výraz, který se překládá jako Bytí-Vědomí-
Blaho. Šrí Ramana učil, že Já je čisté bytí, subjektivní vědomí „Já jsem“, které je
zcela prosté pocitu „jsem to“ nebo „jsem ono“. V Já neexistují subjekty ani
objekty, je tu jen uvědomování si bytí. Protože je toto uvědomování vědomé, je
také známo jako vědomí. Přímou zkušeností tohoto stavu je podle Šrí Ramany
stav nezkaleného štěstí a proto se k jeho popsání používá také výrazu ánanda
neboli blaho. Tyto tři aspekty, bytí, vědomí a blaho jsou zažívány jako jednotný
celek a nikoli jako oddělené atributy Já. Jsou stejně nedělitelné, jako jsou vlhkost,
průzračnost a tekutost nedělitelnými vlastnostmi vody.
3) Bůh
Šrí Ramana byl toho názoru, že vesmír je udržován silou Já. Protože
teisté normálně přisuzují tuto sílu Bohu, používal často slova Bůh, jakožto synonyma
pro Já. Používal i slov Brahman, to jest svrchované bytí Hinduismu a Šiva, hindské jméno Boha.
Bůh Šrí Ramany není osobním Bohem, ale beztvarým bytím, jež udržuje vesmír.
Není stvořitelem vesmíru, jenž je jen manifestací jeho vnitřní síly; je od něj
neoddělitelný, ale není ovlivňován jeho objevováním se ani mizením.
4) Srdce
Když Šrí Ramana hovořil o Já, často užíval sánskrtského slova hridajam.
Překládá se obvykle jako „Srdce“ ale doslovnějším překladem by bylo „zde
je střed“. Při používání tohoto zvláštního termínu neměl na mysli existenci určitého
místa nebo centra Já, pouze ukazoval, že Já je zdrojem, z něhož se manifestuje
vše co je zjeveno.
5) Džňána
Zkušenost Já se někdy nazývá džňánou nebo poznáním. Tento
výraz by neměl být chápán tak, že existuje osoba, která má poznání Já, protože
ve stavu uvědomění Já neexistuje lokalizovaný znalec, ani nic od Já odděleného,
co by mohlo být poznáno. Skutečné poznání, neboli džňána, není předmětem
zkušenosti a není ani pochopením stavu odlišného a odděleného od subjektu
znalce. Je to přímé a vědoucí uvědomění jediné skutečnosti, ve které přestaly
subjekty a objekty existovat. Ten, kdo je v tomto stavu upevněn, je znám jako
džňánin.
6) Turija a turijatita
Hinduistická filosofie postuluje tři střídající se úrovně
relativního vědomí - bdělost, snění a hluboký spánek. Šrí Ramana prohlašoval,
že Já je základní realitou, která je podkladem objevování se těchto tří dočasných
stavů. Proto někdy nazýval Já jménem turiya avastha, neboli čtvrtým stavem.
Příležitostně používal i slova turiyatita, jež znamená „překračující čtvrtý“, aby
vyjádřil fakt, že ve skutečnosti neexistují čtyři stavy, ale jen jeden skutečný transcendentální
stav.
7) Ostatní výrazy
Za uvedení stojí ještě tři další výrazy pro Já. Šrí Ramana často
zdůrazňoval, že Já je skutečným, přirozeným stavem bytí člověka a proto příležitostně
používal výrazů sahadža sthiti - přirozený stav a swarupa, který znamená
skutečný tvar nebo skutečnou přirozenost. Používal i slova „ticho“, aby
naznačil, že Já je tichý, bez myšlenek jsoucí stav nerušeného míru a úplné
tichosti.
1998-2024
26 let s Vámi!
webové stránky: 224 011-20
(zde právě jste: astro-aura.webnode.cz)
(astro-aura.cz)