Výňatek z knihy "Buďte čím skutečně jste", kde odpovídajícím je Šri Ramana Maháriši,strana 144-145, v překladu Jany Vilímovské (editoval David Godman) - s laskavým svolením serveru www.advaita.cz, kde tuto hodnotnou knihu naleznete celou zdarma ke stažení v elektronické podobě.
Ot.: Proč náboženství hovoří o Bozích, nebesích, pekle atd.?
Odp.: Jen proto, aby lidi přiměla k uvědomění si toho, že jsou rovni
tomuto světu a že skutečné je jen Já. Náboženství jsou přizpůsobena hledisku
hledajícího. [17]
Ot.: Existují Višnu, Šiva atd.?
Odp.: Jednotlivé lidské duše nejsou jediné bytosti, jež existují. [18]
Ot.: A jejich posvátné končiny, Kailasa nebo Vaikuntha, jsou skutečné?
Odp.: Jsou tak skutečné, jako jste vy v tomto těle.
Ot.: Mají nějakou jevovou existenci, jako moje tělo? Nebo to jsou jen
výmysly jako zajícovy rohy?
Odp.: Existují.
Ot.: Je-li to tak, někde musejí být. Kde jsou?
Odp.: Osoby, které je viděly říkají, že někde existují. Musíme tedy přijmout
jejich stanovisko.
Ot.: Kde existují?
Odp.: Ve vás.
Ot.: Je to tedy jen představa, kterou mohu vytvářet a řídit?
Odp.: Takové je všechno.
Ot.: Já ale mohu vytvořit ryzí představy, například zajícovy rohy nebo jen
částečné pravdy, například fata morganu, zatímco bez ohledu na mou
představivost existují i fakta. Existují Bohové Íšvara a Višnu tímto způsobem?
Odp.: Ano.
Ot.: Je Bůh podroben pralája (kosmické rozpouštění)?
Odp.: Proč? Člověk, stávaje se vědomým Já, překračuje kosmické rozpouštění
a stává se osvobozeným. Proč ne Íšvara, který je nekonečně
moudřejší a schopnější?
Ot.: Existují podobně i dévové (andělé) a pisachové (ďáblové)?
Odp.: Ano.
Ot.: Jaký je statut těchto božstev ve vztahu k Já?
Odp.: Šiva, Ganapati a ostatní božstva jako Brahma, existují z lidského
stanoviska; to znamená, považujete-li za skutečné své osobní já, existují
také oni. Tak jako má vláda své vysoké výkonné úředníky, které vládu uskutečňují,
tak je má i stvořitel. Avšak z hlediska Já jsou tito bohové iluzorní
a musí se sami vnořit do jediné skutečnosti. [21]
Ot.: Kdykoli uctívám Boha se jménem a tvarem, mám pokušení myslit na
to, zda nechybuji, když to dělám, protože by to bylo omezování neomezeného,
a udělování tvaru beztvarému. Současně cítím, že nejsem ve svém uctívání
Boha bez tvaru stálý.
Odp.: Jaké námitky by mohly existovat proti vašemu uctívání Boha ve
tvaru, dokud reagujete na jméno? Uctívejte Boha ve tvaru nebo bez něj,
dokud nepoznáte, kdo jste. [22]
Ot.: Věřit v osobního Boha shledávám těžkým. Ve skutečnosti nemožným.
Mohu však věřit v Boha neosobního, v božskou sílu, jež ovládá a řídí svět
a bylo by pro mne velkou pomocí a podporou v mé léčitelské práci, kdyby
tato víra zesílila. Mohu vědět jak ji posílit?
Odp.: Víra je záležitost neznámá, ale Já je samozřejmé. Ani největší egoista
nemůže popřít svou vlastní existenci, to jest, nemůže popřít Já. Konečné
skutečnosti můžete dát jakékoli jméno a říci, že v ní věříte nebo ji milujete,
ale kdo by neměl víru ve svou vlastní existenci nebo lásku sám k sobě?
Je to tak proto, že víra a láska jsou naší skutečnou podstatou. [23]
Ot.: Neměl bych mít o Bohu žádnou představu?
Odp.: Jen do té doby, dokud v Srdci existují jiné myšlenky, může lidská
mysl vytvořit myšlenku na Boha. Jen zničení i této myšlenky na Boha,
dosažené zničením všech myšlenek ostatních, je nemyšlené myšlení, jež je
opravdovým myšlením na Boha. [24]
1998-2024
26 let s Vámi!
webové stránky: 224 011-20
(zde právě jste: astro-aura.webnode.cz)
(astro-aura.cz)